Številne terapije lahko pomagajo ljudem z avtizmom izboljšati svoje sposobnosti in zmanjšati simptome. Začetek terapije zgodaj – v predšolskem obdobju ali pred njim – izboljša možnosti za uspeh vašega otroka, vendar nikoli ni prepozno za zdravljenje.
Ameriška akademija za pediatrijo (AAP) priporoča, da začnete raziskovati terapije takoj, ko sumite, da ima vaš otrok avtizem , namesto da čakate na uradno diagnozo. Za uradno diagnozo lahko traja veliko časa, testov in spremljanja pri specialistih. Kaj deluje, se razlikuje od osebe do osebe. Spoznajte nekaj najbolj priljubljenih – in dokazanih – terapij.
Je to lahko terapija preko igre?
Otroci z avtizmom se pogosto igrajo drugače kot drugi otroci. V tem delu se bo potrebno na začetku predvsem posvetiti nevrofizioterapiji, da se bo otroka na pravilen način spodbudilo k dejavnostim. Verjetno se bodo osredotočili na dele igrače (kot so kolesa) in ne na celotno igračo. “Pretvarjajo se, da se igrajo” kot drugi otroci. In morda se ne želijo igrati z drugimi. Toda za mnoge otroke z motnjo avtističnega spektra ( ASD ) je igra način, kako se izražajo – njihove igrače in dejanja lahko postanejo njihove besede. Igra lahko pomaga otrokom z ASD pri učenju in povezovanju z drugimi ljudmi, tako otroki kot odraslimi, na način, ki ga razumejo. Terapija z igro lahko izboljša njihove socialne in čustvene veščine, jim pomaga razmišljati na različne načine, izboljša njihove jezikovne ali komunikacijske sposobnosti ter razširi načine igranja z igračami in odnos z drugimi ljudmi.
Otrokom z ASD lahko koristi katera koli od več vrst igralne terapije:
- Floortime je običajna igralna terapija. Vi, učitelj ali terapevt se spustite na tla in se igrate s svojim otrokom pod njihovimi pogoji. Pridružite se tako, da igrate na enak način, kot se igra vaš otrok, nato pa igri nekaj dodate. Morda je to druga igrača ali nekaj besed, ki v igro predstavijo jezik. Cilj je ustvariti igro, ki poteka naprej in nazaj med vami in vašim otrokom, da bi spodbudili več komunikacije in svoji igri dodali nekaj novega. To bi jim moralo pomagati čustveno rasti in se naučiti, kako bolje osredotočiti svoje razmišljanje.
Vaš otrok se lahko sreča s terapevtom do 25 ur na teden za Floortime ali pa vi in vaš otrok to storite doma. Študije kažejo, da večina otrok, ki imajo Floortime terapijo 25 ur na teden 2 leti ali več, se izboljša na vseh področjih razvoja.
-
Integrirane igralne skupine (IPG) združujejo otroke z motnjo avtističnega spektra in brez nje, tako da lahko tisti z ASD sledijo svojim vrstnikom in se naučijo igrati. Skupine imajo tri do pet otrok, v vsaki skupini je le nekaj otrok z ASD.
Odrasli voditelji dajo ton za igro, a otroci sčasoma prevzamejo. Če se vaš otrok udeležuje IPG-jev, se lahko sčasoma pretvarja, da se več igra, in bo imel veliko možnosti, da izboljša svoje socialne veščine, medtem ko preživi čas z drugimi otroki. IPG se lahko srečujejo do 3 ure na teden. Raziskave kažejo, da so otroci z ASD, ki so imeli dve 30-minutni IPG seji na teden 4 mesece, izboljšali svojo kakovost igre, uporabljali svoje igrače na bolj tipičen način in pokazali izboljšano socialno interakcijo s svojimi vrstniki.
- Simbolična igra in regulacija skupne pozornosti (JASPER) lahko pomaga vašemu otroku, da se bolje osredotoči na igračo in osebo hkrati. Izboljšanje spretnosti skupne pozornosti jim lahko pomaga pri igranju z drugimi otroki. Program JASPER lahko pomaga tudi vašemu otroku, da se vključi v igro pretvarjanja, razširi način igranja z igračami, več govori z drugimi in izboljša druge socialne veščine.
Otroci, ki imajo terapijo z JASPER, se pogosto srečajo ena na ena s terapevtom. JASPER je včasih na voljo v predšolskih ustanovah. Otroci imajo lahko to vrsto terapije do 25 ur na teden. Morda boste opazili, da vaš otrok pridobi nove veščine v samo nekaj tednih. Morda se med igranjem več pogovarjajo. Ali pa bi lahko “vozili” avtomobile po rampi, namesto da bi samo vrteli kolesa. Ta vrsta terapije lahko traja mesece ali leta, odvisno od njihovih potreb.
Katero terapijo izbrati za otroka z avtizmom?
Zdravnika lahko prosite, da vas napoti k lokalnim terapevtom, ki se ukvarjajo z igralno terapijo. V primerih z poškodbami se lahko uporablja tudi tecar terapija.
Delovna terapija
Delovna terapija pomaga pri vsakodnevnih dejavnostih in uporabi vsakdanjih predmetov, kot je učenje zapenjanja srajce ali pravilnega držanja vilic. Lahko pa vključuje vse, kar je povezano s šolo, službo ali igro. Osredotočenost je odvisna od otrokovih potreb in ciljev.
Kaj dela delovni terapevt?
Delovni terapevti delujejo kot del tima, ki vključuje starše, učitelje in druge strokovnjake. Pomagajo določiti posebne cilje za osebo z avtizmom ter jim pripomorejo z različnimi tehnikami kot so MNRI in podobne metode.Ti cilji pogosto vključujejo socialno interakcijo, vedenje in uspešnost v razredu.
Delovni terapevti lahko pomagajo na dva glavna načina: evalvacija in terapija.
Terapevt opazuje otroke, da bi ugotovil, ali lahko opravljajo naloge, za katere se pričakuje, da jih bodo opravili v njihovi starosti – na primer oblačenje ali igranje igre. Včasih bo terapevt dal otroka posneti čez dan, da bi videl, kako otrok komunicira z ljudmi in stvarmi okoli sebe. To pomaga terapevtu določiti vrsto oskrbe, ki jo otrok potrebuje. Terapevt lahko natančno pogleda:
- Razpon pozornosti in vzdržljivost
- Prehod na nove dejavnosti
- Igralne spretnosti
- Potreba po osebnem prostoru
- Odzivi na dotik ali druge vrste dražljajev
- Motorične sposobnosti, kot so drža, ravnotežje ali manipulacija majhnih predmetov
- Agresija ali druge vrste vedenja
- Interakcije med otrokom in skrbniki
Ko delovni terapevt zbere informacije, lahko razvije program za vašega otroka. Ni enotnega idealnega programa zdravljenja. Vendar se je izkazalo, da zgodnja, strukturirana, individualizirana oskrba najbolje deluje.
Delovna terapija lahko združuje različne zamisli, vključno z:
- Fizične dejavnosti, kot je nizanje kroglic ali sestavljanje ugank, ki otroku pomagajo razviti koordinacijo in zavedanje telesa
- Igralne dejavnosti za pomoč pri interakciji in komunikaciji
- Razvojne dejavnosti, kot sta umivanje zob in česanje las
- Prilagodljive strategije, vključno s prehodi
Kako delovna terapija koristi otrokom z avtizmom?
Splošni cilj delovne terapije je pomagati ljudem z avtizmom izboljšati kakovost življenja doma in v šoli. Terapevt pomaga uvajati, slediti in izboljševati veščine, da so lahko ljudje z avtizmom čim bolj neodvisni.
Delovna terapija lahko pomaga pri:
- Veščine vsakodnevnega življenja, kot so usposabljanje za stranišče , oblačenje, umivanje zob in druge negovalne veščine
- Za držanje stvari v rokah med pisanjem ali rezanjem s škarjami so potrebne fine motorične sposobnosti
- Grobe motorične sposobnosti, ki se uporabljajo za hojo, plezanje po stopnicah ali vožnjo s kolesom
- Sedenje, drža, bolečine v nogah, ali zaznavne veščine, kot je poznavanje razlik med barvami, oblikami in velikostmi
- Zavedanje svojega telesa in njegovega odnosa do drugih
- Vizualne sposobnosti za branje in pisanje
- Igra, samopomoč, reševanje problemov, komunikacija in socialne veščine
Z delom na teh veščinah med delovno terapijo lahko otrok z avtizmom:
- Razvijte odnose z otroki in odraslimi
- Naučite se osredotočiti na naloge
- Naučite se, kako odložiti zadovoljstvo
- Izrazite občutke na ustreznejše načine
- Igrajte se z drugimi otroki
- Naučite se samoregulirati
Kako lahko nekdo dobi storitve za motnjo avtističnega spektra?
Storitve delovne terapije so na voljo zasebno, prek državnega programa intervencije v zgodnjem otroštvu ali v šoli. Javno pravo zahteva, da šole zagotovijo določene vrste delovne terapije ljudem, ki jo potrebujejo. Zasebno zavarovanje običajno krije tudi OT. Medicaid lahko krije delovno terapijo za avtizem, tudi za družine z višjimi dohodki. Šolski OT običajno deluje tako, da dopolnjuje izobraževalne cilje, kot je izboljšanje rokopisa, tako da lahko otrok sledi z beleženjem. Zasebna terapija bo medicinsko intenzivnejša.
Katere so pogoste težave z govorom in komunikacijo pri avtizmu?
Približno 1 od 3 ljudi z avtizmom ima težave pri ustvarjanju govornih zvokov za učinkovito komunikacijo z drugimi.
Oseba z avtizmom lahko:
- Sploh ne govori
- Izrazite godrnjanje, jok, kričanje ali grlene, ostre zvoke
- Humni ali se pogovarjaj na glasbeni način
- Brbljanje z zvoki, podobnimi besedam
- Uporabite tuje zveneče “besede” ali robotski podoben govor
- Papagaj ali pogosto ponavlja, kaj pravi druga oseba (imenovana eholalija)
- Uporabljajte prave fraze in stavke, vendar z neizrazitim tonom glasu
Oseba z avtizmom ima lahko tudi komunikacijske izzive, kot so:
- Težave s pogovornimi veščinami, vključno z očesnim stikom in kretnjami
- Težave pri razumevanju pomena besed zunaj konteksta, kjer so se jih naučili
- Zapomnite si slišane stvari, ne da bi vedeli, kaj je bilo povedano
- Uporaba eholalije – ponavljanje besed druge osebe, ko so izgovorjene – kot glavni način komuniciranja
- Malo razumevanja pomena besed ali simbolov
- Pomanjkanje ustvarjalnega jezika
Otrok z avtizmom mora narediti več kot le naučiti se govoriti. Otrok se mora tudi naučiti uporabljati jezik za komunikacijo. To pomeni vedeti, kako se pogovarjati. Vključuje tudi razumevanje verbalnih in neverbalnih znakov drugih ljudi – kot so mimika, ton glasu in govorica telesa.
Kakšno vlogo ima Senzorna terapija pri zdravljenju avtizma?
Senzorna integracija: So ključni del ekipe za zdravljenje avtizma. Z zgodnjim pregledom in odkrivanjem pogosto vodijo pot pri pomoči pri diagnosticiranju avtizma in napotitvi k drugim specialistom.
Ko je avtizem diagnosticiran, ugotovimo najboljše načine za izboljšanje komunikacije. Logoped tesno sodeluje z družino, šolo in drugimi strokovnjaki. Če je nekdo z avtizmom neverbalen ali ima velike težave z govorom, lahko logoped uvede alternative govoru, vključno z:
- Elektronski “govorci”
- Podpisovanje ali tipkanje
- Uporaba slik namesto besed, da se otrok nauči komunicirati
- Izboljšanje artikulacije govora z masažo ali vadbo ustnic ali obraznih mišic
- Naj ljudje pojejo pesmi, ki se ujemajo z ritmom, poudarkom in tokom stavkov
Nekatere od teh metod so bolj podprte z raziskavami kot druge. Vsekakor se o njih temeljito pogovorite z senzornim terapevtom in otrokovim pediatrom. Senzorna integracija je zelo velik povezovalni člen teh terapij.
Kako Bownova terapija koristi ljudem z avtizmom?
Bownova terapija lahko izboljša splošno komunikacijo. To omogoča ljudem z avtizmom, da izboljšajo svojo sposobnost oblikovanja odnosov in delovanja v vsakdanjem življenju.
Posebni cilji terapije vključujejo pomoč posamezniku z avtizmom:
- Dobro artikulirajte besede
- Komunicirajte tako verbalno kot neverbalno
- Razumeti verbalno in neverbalno komunikacijo ter kaj pomenijo drugi ljudje v različnih okoljih
- Začnite komunikacijo brez poziva drugih
- poznati ustrezen čas in kraj za komunikacijo; na primer, kdaj reči “dobro jutro”
- Razvijte pogovorne spretnosti
- Izmenjajte ideje
- Komunicirajte na načine za razvoj odnosov
- Uživajte v komunikaciji, igri in interakciji z drugimi
- Naučite se samokontrole
Kdaj je najboljši čas za začetek Bownove terapije za avtizem?
Kaj je Bownova terapija in kolikokrat se izvaja si lahko pogledate v tem članku .
Prej ko se začne terapija, tem bolje. Motnja avtističnega spektra je običajno jasna pred 3. letom starosti. Jezikovne zamude lahko opazimo že pri 18. mesecu starosti. V nekaterih primerih je avtizem mogoče prepoznati že pri starosti 10 do 12 mesecev. Zelo pomembno je, da logopedsko terapijo začnemo čim prej, ko ima lahko največji učinek.
Z zgodnjim odkrivanjem in zdravljenjem dva od treh predšolskih otrok z avtizmom izboljšata komunikacijske sposobnosti in svoje razumevanje govorjenega jezika. Raziskave kažejo, da so tisti, ki se najbolj izboljšajo, pogosto tisti, ki prejmejo največ terapije.
Uporabljena analiza vedenja (ABA)
Ta vrsta terapije uporablja nagrade za krepitev pozitivnega vedenja in učenje novih veščin. Starši in drugi skrbniki so usposobljeni, da lahko avtističnemu otroku iz trenutka v trenutek dajejo povratne informacije.
Cilji zdravljenja so odvisni od posameznika. Lahko vključujejo komunikacijo, socialne veščine, osebno nego in šolsko delo. Študije kažejo, da lahko otroci, ki prejmejo zgodnje, intenzivno ABA, dosežejo velike, trajne dobičke.
Obstajajo različne vrste ABA. Vključujejo:
- Diskretno poskusno usposabljanje (DTT). To razbije želeno vedenje na najpreprostejše korake.
- Zgodnja intenzivna vedenjska intervencija (EIBI). Ta oblika ABA je zasnovana za majhne otroke, običajno mlajše od pet let.
- Zdravljenje s ključnim odzivom (PRT). Poudarek je na pomembnih področjih otrokovega razvoja, kot sta samoupravljanje in prevzemanje odgovornosti v družbenih situacijah.
- Verbalna vedenjska intervencija (VBI). Cilj je izboljšati otrokove verbalne sposobnosti.
Terapevtsko jahanje
Zdravniki temu pravijo tudi “hipoterapija”. Tukaj otrok jaha konja pod vodstvom terapevta. Jahanje je oblika fizioterapije, saj se mora jahač odzvati in prilagoditi gibanju živali. Raziskave kažejo, da pomaga otrokom, starim od 5 do 16 let, izboljšati svoje socialne in govorne sposobnosti. Prav tako jim lahko pomaga, da so manj razdražljivi in hiperaktivni.